Dieetkunde

U bent hier

Inleiding: 

Dieetkunde

Vlaamse beroepsvereniging van voedingsdeskundigen en diëtisten
De diëtist en de voedingsdeskundige
Een gesprek met de diëtist
    Doelgroepen
    Aandoeningen

Krachtig zuivel
Zuivelinname van de Belgen
Melk is een basiselement van onze voeding

 

Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskunidgen en Diëtisten (VBVD)

De Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD verenigt de Vlaamse voedingsdeskundigen en diëtisten met een wettelijk erkend diploma. De vereniging heeft een eigen logo, met als doel zich te onderscheiden van niet-gediplomeerde voedingsconsulenten. Kijk dus uit naar dit logo! Niet iedereen mag zich zomaar diëtist noemen. Diëtisten hebben een gespecialiseerde opleiding genoten van drie jaar (bachelor in de voedings- en dieetkunde). Ze zijn de deskundigen bij uitstek op gebied van voeding. Ze zijn speciaal opgeleid om voedings- en dieetconsultaties op een professionele wijze uit te voeren.

De diëtist en voedingsdeskundige: wie zijn ze?

Een diëtist en voedingsdeskundige heeft een diploma van bachelor in de voedings- en dieetkunde hetgeen hem/haar in staat stelt wetenschappelijk onderbouwde informatie en advies te geven omtent voeding(s-) en gezondheid(sproblemen), op maat van de cliënt/patiënt. De diëtist geeft ondersteuning en begeleiding bij het aanpassen van uw voedings- en leefgewoonten. Zij/hij wil graag een antwoord geven op al de vragen omtrent product- en etiketinformatie, voedingsclaims, het samenstellen van een voedingspatroon, aangepast aan uw situatie, het uitwerken van recepten.., enz. Een voedingsdeskunidgen is al lang niet meer de persoon die voedingsmiddelen verbiedt, integendeel, zij/hij geeft tips om op een aangename manier gezonde voedings- en leefgewoonten aan te leren.

Een gesprek met de diëtist

Iedereen kan bij de diëtist terecht voor een gesprek. De diëtist zal haar/ zijn manier van werken uit de doeken doen en uitleggen wanneer een diëtist geraadpleegt kan worden. Zo geeft hij/zij niet alleen advies over gezonde voeding, maar ook geeft de diëtist (preventief) dieetadvies bij een ziekte of een aandoening. In tegenstelling tot het ontvangen van advies omtrent gezonde voeding, is voor raadgevingen over dieetvoeding (omwille van ziekte) een verwijsbrief van de huisarts of specialist noodzakelijk. Dit is bij wet bepaald (KB78). Een analyse van recentste bloedresultaten is ook wenselijk, maar niet verplicht. Het voordeel van een verwijzing is dat de diëtist de huisarts mee op de hoogte kan houden van de besproken therapie.

De diëtiste geeft voedingsadvies voor alle leeftijdsgroepen - van baby’s tot bejaarden. De diëtist geeft voedingsadvies bij o.a.:
• Gezonde, evenwichtige voeding
• Alternatieve voedingswijzen (vegetarisme, veganisme...
• Zwangerschap en borstvoeding
• Sportbeoefening

Daarbuiten adviseert en begeleidt de gediplomeerde diëtist patiënten met bepaalde ziekten, aandoeningen en/of therapieën:
• Gewichtsproblemen: overgewicht en obesitas,
• diabetes type 1 en 2 en bij gestoorde bloedsuikerwaarden,
• (risico op) ondervoeding met eventuele bijvoeding en/of sondevoeding
• dyslipidemie: hoge cholesterol en/of triglyceriden
• hart- en vaatziekten,
• spijsverteringsstoornissen,
• voor en na chirurgische ingrepen,
• kanker,
• eet- en slikstoornissen
• nierfunctiestoornissen
• voedselallergieën en –intoleranties,
• metabole aandoeningen
• …

Krachtig zuivel

Wie ook op latere leeftijd nog vlot te been wil zijn, investeert het best van kinds af aan in zijn botkapitaal. Het is bewezen dat ons beendergestel maximaal ontwikkeld is op de leeftijd van twintig. Er zijn echter vele factoren die de kwaliteit ervan beïnvloeden, onder meer de inname van zuivelproducten tijdens de kindertijd en gedurende de puberteit. Maar ook als volwassene hebben we een gezonde en afwisselende voeding nodig om ons botkapitaal te onderhouden. Bij de diëtist ben je aan het goede adres voor een deskundige kijk op jouw zuivelbehoefte en voor persoonlijk advies. Zo kan de diëtist je onder meer vertellen welke gerechten aan te bevelen of af te raden zijn en je recepten bezorgen.

Zuivelinname van de Belgen

Uit onderzoek (nationale voedselconsumptiepeiling) blijkt dat ongeveer twee derde van de Belgische bevolking van 15 jaar en ouder dagelijks melk of calciumverrijkte sojaproducten gebruikt . Toch haalt slechts 3,4% van de bevolking de doelstelling om dagelijks minimum 450 ml melk of calciumverrijkte sojaproducten te gebruiken (praktische aanbeveling van VIGeZ, gebaseerd op de theoretische aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad 2009). Hoewel slechts een kwart van de bevolking dagelijks kaas eet, neemt 68% van deze groep de aanbevolen hoeveelheid in, meer bepaald 20 g kaas per dag. Besluit: de consumptie van de melkproducten en calciumverrijkte plantaardige producten mag omhoog.

Melk is een basiselement van onze voeding

Melkproducten zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, vitaminen en mineralen. Wie melkproducten inneemt is minder vatbaar voor voedingstekorten. Hierbij is het mineraal calcium de essentiële voedingsstof die bijdraagt tot de opbouw en het onderhoud van sterke botten. Melk is eveneens rijk aan fosfor, kalium, magnesium en zink. Volle melkproducten zijn rijk aan verzadigde vetzuren en daarom minder aangewezen. Wie voor magere en ongezoete melkproducten kiest, krijgt maar weinig calorieën binnen. Hoewel melk voor het grootste deel uit water bestaat, krijgt het toch een afzonderlijke plaats in de voedingsdriehoek, melk is immers veel ‘rijker’ dan water.